تاریخ و ساعت بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر | عیارسنجی اوسمار تاریخ و ساعت بازی تراکتور و استقلال در لیگ برتر | تراکتور برای پرسپولیس بازی می‌کند! جریمه ۲۰۰ میلیونی تراکتور بازرسی هم به مسئله انتخابات هیئت فوتبال خراسان رضوی ورود کرد؛ دست نگه دارید، غیرقانونی است! شکست استقلال مطهری را بیمه می کند حضور بیرو مقابل سپاهان قطعی شد نکونام باز هم علیه خطیر سپاهان آخرین شانس اوسمار برای سرمربی‌گری پرسپولیس؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی بارسلونا و والنسیا| حضور در اروپا قطعی شد تعویض کاپیتان های پرسپولیس مقابل سپاهان خروج بردیا سعادت از لیست تیم ملی والیبال اوسمار روی بیرانوند ریسک می‌کند؟ تلاش کادر پزشکی استقلال برای رساندن سهرابیان به بازی با تراکتور قرارداد علیپور با ژیل ویسنته آخر فصل تمام می‌شود| احتمال بالای بازگشت به پرسپولیس سازمان لیگ مانع خرید کلی بلیت‌های پرسپولیس-سپاهان توسط بانک شهر سرنوشت اوسمار در دستان مورایس| لیگ را بدهد شانس ماندن ندارد تاریخ و ساعت بازی بایرن مونیخ و رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا | در یک‌قدمی فینال قرعه کشی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی انجام شد چه مبارک خبری بود ... اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان لواندوفسکی: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود
سرخط خبرها

کلاس مربی‌گری A آسیا با حضور پررنگ مربیان| «لایسنس» مشهدی

  • کد خبر: ۱۱۸۸۵۹
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
کلاس مربی‌گری A آسیا با حضور پررنگ مربیان| «لایسنس» مشهدی
یک روز در کلاس مربیگری A آسیایی فوتبال که برای اولین بار با حضور یک گروه کامل از مربیان بومی درحال برگزاری است.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ هنوز خنکای هوای صبح با بوی چمن آب‌خورده مشام را می‌زند که ۲۴ مربی با لباس‌های فرم کلاس A مربیگری آسیایی دورهم جمع شدند و به فرامین دو مدرس حاضر گوش می‌دهند. این بالاترین کلاس مربیگری در سطح آسیاست که دانش‌آموختگانش می‌توانند از آن پس با اعتبار زیاد روی نیمکت هر لیگ‌برتری بنشینند و سرمربیگری کنند. کلاسی که مهم‌ترین ویژگی‌اش حضور ۲۲ مشهدی به‌عنوان مربی دارای مدرک B است که به‌نوبه خودش منحصربه‌فرد است. مربیانی که شاید امروز هرکدامشان در سطوح پایین‌تر فوتبال کشور و در قالب تیم‌های باشگاه‌های استانی فعالیت می‌کنند، اما بی‌تردید حالا فرصتی استثنایی برای فوتبال خراسان پدید می‌آید تا در سال‌های آینده بتواند صادرات ارزشمندی از مربیان به لیگ‌های برتر و باشگاه‌های بزرگ فوتبال کشور داشته باشد.

از چهره‌های آشنا تا مربیان پایه

در میان ۲۴ مربی حاضر در زمین چمن که با لباس فرم آبی مشغول آموزش‌دیدن بودند، برخی‌ها نه‌تنها چهره‌های نام‌آشنایی بودند، بلکه تجربه کار در لیگ‌برتر را هم داشتند. مجتبی سرآسیایی شاید سرشناس‌ترین شرکت‌کننده این دوره کلاس مربیگری آسیایی است که پیش از حضور در این کلاس، تجربه سرمربیگری تیم شهرخودرو و فجرسپاسی را هم در لیگ‌برتر و هم در لیگ قهرمانان آسیا داشته است.

محمدحسن رجب‌زاده هم به‌عنوان دستیار رضا عنایتی یک‌سال در لیگ‌برتر و برای تیم هوادار مربیگری کرده و از دیگر چهره‌های نام‌آشنای این دوره است. میثم رضاپور هم که البته از غیرمشهدی‌های این کلاس است، تجربه دستیاری در تیم فوتبال پدیده را دارد و سیروس سنگچولی نیز با محمدرضا مهاجری در شهرخودرو بود. سایر نفرات این کلاس بیشتر مربیان جوان مشهدی هستند که در سطح لیگ‌های پایه استان و کشور مربیگری می‌کنند یا مدارس فوتبال دارند. نفراتی مانند حمید کامل، شهاب وطن‌پور، وعماد هاشمی نیز در رده‌های پایه کار می‌کنند و این فرصت برای آن‌ها مغتنم است تا بتوانند بالاترین مدرک مربیگری آسیایی را دریافت کنند.

«یاران خداداد»، شاگردان سرآسیایی

نوبت ارائه مجتبی سرآسیایی می‌رسد. او که باتجربه‌ترین فرد جمع است، از اردشیر پورنعمت و علی صنعتگر رخصت می‌گیرد و «یاران خداداد» را به وسط زمین فرامی‌خواند. نوجوانان و جوانانی که از آکادمی «یاران خداداد» برای کمک به کلاس و به‌عنوان ابزار اجرای تاکتیک‌های مربیان دوره به محل تمرین آمده بودند. سرآسیایی یکی از سه متد آموزشی از سوی مدرسان دوره را با دقت تمام اجرا می‌کند و سایر نفرات به‌همراه دو مدرس که با ریزبینی خاصی تمرین را زیر نظر دارند، نظاره‌گر او و شاگردانش هستند.

صدای رسای سرآسیایی بازیکنان را به اجرای تاکتیک‌های شطرنج‌وار او برای نفوذ از عمق و رسیدن به گل فرا می‌خواند. بعد از پانزده دقیقه مدرس با اعلام «پایان» به او و شاگردانش خسته‌نباشید می‌گوید و طبق عرف کلاس در چند دقیقه زمان تنفس، علی صنعتگر گوشه‌ای از میدان روی صندلی رخ‌به‌رخ سرآسیایی می‌نشیند و نکاتی را در جلسه خصوصی دونفره به او متذکر می‌شود.

چند چالش مهم

محمد بابایی، یکی از مربیان A لایسنس‌دار فوتبال مشهد که سال‌ها تجربه حضور در لیگ‌برتر و تیم‌ملی نوجوانان را در کارنامه دارد و خودش از بازیکنان بزرگ پیام مشهد در دهه ۶۰ بوده است، مهمان ویژه کلاس روز گذشته مربیگری آسیایی بود. بابایی که به‌اذعان خودش بسیاری از ۲۴ مربی حاضر در کلاس شاگردانش هستند، درباره برگزاری این دوره و لزوم توجه به برخی الزامات گفت: «وقتی مربی A لایسنس تربیت می‌کنیم، باید به فکر بازار کارش هم باشیم. باید بعد از اینکه مدرکشان را گرفتند، توسط کمیته آموزش و کمیته جوانان به کار گرفته شوند یا آن‌ها به فکر کار و آینده این بچه‌ها باشند.»

علی صنعتگر، مدرس این کلاس، هم با تأیید این مطلب اظهار کرد: «ما اگر داریم به این مربیان مدرک می‌دهیم، باید به فکر بازار این عزیزان نیز باشیم. الان بسیاری از مربیان لایسنس A ما مثل بابایی، عصاران، سیف و... بازار کاری ندارند. چرا یک مربی غیربومی بیاید در شهر ما مربیگری کند و دستیارانش را هم از بیرون بیاورد، بعد مربیان A لایسنس‌دار ما بیرون بنشینند؟!» وی افزود: «من فکر می‌کنم این یک رسالت خیلی عمیق است که باید به فکر رشد و این مربیان هم باشیم. اگر قرار است به این عزیزان میدان و فضا ندهیم، آن‌ها هم مثل نسل قبلی A لایسنس ما از بین می‌روند. ما باید از آن‌ها مراقبت کنیم. هیئت فوتبال باید به مدیران عامل باشگاه‌های لیگ‌های دو و سه ما بگوید از این مربیان استفاده کنند.»

فوتبال پایه در آستانه تحولی بزرگ

یکی از نکاتی که درباره آینده مربیان کلاس A لایسنس مربیگری آسیایی مطرح است، لزوم استفاده از آن‌ها در رده‌های پایه برای رشد و شکوفایی فوتبال استان است. محمد بابایی دراین‌باره گفت: «در دنیا بهترین مربیان با بالاترین مدارک را برای رده‌های پایه می‌گذارنداماما بیشتر مربیان جوان و بی‌تجربه‌مان را بالای سر پایه‌هایمان می‌گذاریم؛ دقیقا برعکس همه دنیا!» مسئله‌ای که صنعتگر هم به آن اشاره و اظهار کرد: «اگر می‌خواهیم به فوتبال کمک کنیم، A لایسنس‌ها باید تغییر نگرش بدهند. من با مدرک بین‌المللی از اروپا در بخش پایه‌های باشگاه مس کرمان کار می‌کنم.»

دوره‌ای با استاندارد‌های یوفا

مدرس AFC که از قضا مشهدی هم هست، درباره این دوره کلاس و ویژگی‌های آن گفت: «اینکه همیشه در کلاس‌های مربیگری A آسیا نهایت دوسه سهمیه به استان خراسان داده می‌شد، خودش عاملی بود تا بسیاری از مربیان بااستعداد پشت در بمانند. آن سهمیه هم بیشتر مربوط به بازیکنان لیگ‌برتر و تیم‌ملی بود. مربیانی که سابقه بازیکنی تیم‌ملی و تیم‌های لیگ‌برتر نداشتند، اما خلاق و کاربلد بودند، پشت در می‌ماندند؛ بنابراین به‌نظرم یک کار خیلی بزرگی اتفاق افتاد که این دوره با این سهمیه به خراسان داده شد.» علی صنعتگر افزود: «بعضی مربیانی که در این دوره هستند، از B آسیایی‌شان ۱۰ سال می‌گذرد، اما بسیار خلاق و توانمند هستند. ما سعی کردیم، چون این اتفاق افتاده است، از جدیدترین سرفصل‌های یوفا در این دوره استفاده کنیم.

ثمره آسیایی؛ تغییر قانون کلیدی

محسن حیدری، دبیر هیئت فوتبال خراسان‌رضوی، می‌گوید برگزاری این کلاس با چهره و شمایلی تمام‌مشهدی آرزوی او بوده است. حیدری معتقد است بسیاری از مربیان نسل جدید به‌دلیل سهمیه کم (دو نفر سالانه) نمی‌توانستند مدرک بگیرند و همین سبب می‌شد مارکتینگشان ضعیف باشد. او خاطرنشان کرد: «با لطفی که فدراسیون در حق ما کرداین کلاس برگزار شد و می‌تواند منشأ خیر برای آینده استان باشد.» او درباره به‌کارگیری مربیانی که از این کلاس مدرک می‌گیرند، اظهار کرد: «در قانون این است که هر مدرسه فوتبال باید یک مربی B داشته باشد، چراکه ما مربی A کم داشتیم، اما الان با معرفی این افراد به‌عنوان کسانی که مدرک A آسیایی را می‌گیرند، شاید بتوان برای بالابردن کیفیت مدارس فوتبال و کمک به آینده فوتبال پایه این قانون را تغییر بدهیم.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->